søndag 30. mai 2010

Jesus og Muhammed

Jesus har en grillfest sammen med sine 12 disipler. Plutselig går Muhammed forbi. Jesus, så snill og sjenerøs som han er, så spør han Muhammed om han mannen har lyst til å være med på festen. Det som er et problem er at det bare er vanlig svinekjøtt og ikke halal kjøtt. Men det er egentlig ikke noe problem likevel, fordi Jesus bare gjør om kjøttet med et mirakel, så Muhammed velger og bli med på festen likevel. Litt ut over i festen begynner Jesus og Muhammed og diskutere betydningen som de to har i hver sin religion.

- Jo jeg er sønn av Gud, Muhammed! Jeg er et forbilde på hvordan menneske skal leve. Gud og jeg er på en måte en. Jeg ble sendt av Gud til jorda og den som tror på meg kommer til å bli frelst, har du ikke lest Bibelen Muhammed? spør Jesus undrende.
- Bibelen? Det er Koranen som er islams hellige skrift, og den består av min åpenbaring, det er jeg som er profeten til Allah. Også gjennom Hadith, som handler om min lære og mitt liv, er en skrift som er en ”rettesnor” for hvordan mennesker skal leve. Så det er ikke bare du som er et ”forbilde”, jeg er det jeg også, sier Muhammed sikkert.
- Nei du er ikke profeten til Gud, du må lese Bibelen Muhammed. I Det nye testamentet står blant annet hva jeg gjorde før jeg ble drept av romerne i Jerusalem, nesten hele 600 år før du ble født. Jeg ble født av Jomfru Maria og utførte blant annet mirakler, noe som du kan være glad for ellers hadde ikke du fått noe mat nå Muhammed!
- Det handler jo ikke om hvem som utførte mirakler Jesus, det viktigst som jeg gjorde var så Koranen ble til. Der får du blant annet vite hva slags regler som gjelder får menneskene, og at Allah er allmektig og det er han som sitter på all makt. Hvis han vil kan han bestemme hvem som skal komme til himmelen og hvem som skal komme til helvete.
- Regler? Allah bestemmer hvem som skal komme til himmelen eller helvete? Man har de ti bud, men man skal ikke leve etter visse regler for det. Hvis man tror på meg så bil man gjøre det rette, bli frelst og leve i paradis.
- Regler er viktig. Man kan ikke bare leve som man vil. For eksempel har vi regler for skilsmisse og drikking av alkohol.
- Regler for alkohol og nå? Det skulle tatt seg ut om vi hadde i kristendommen, siden jeg gjorde om vann til vin engang. Jeg vil ikke at folk skal bli fulle og gjøre dumme ting hver gang, men litt alkohol må være lov.

Mitt i diskusjonen så kommer en av disiplene til Jesus bort til dem. Det er klippen Peter som har fått seg et nytt kamera og skal være litt hyggelig og spør dem om de skal bli tatt bilde av. Men som Peter ikke tenkte på så skal ikke Muhammed bli avbildet, og da ble det ikke noe av. Etter dette er nesten festen over og Muhammed er på vei hjem. Men Jesus lurer på en ting før Muhammed drar.

- Muhammed, hvor lang tid brukte du på å undervise i religionen din igjen, jeg brukte bare ca 3 og et halv år vet du, sier Jesus med et smil.
- Jeg brukte nok litt lenger tid enn deg Jesus, ca 20 år.. Men jeg har hørt noen rykter om at er jomfru Jesus, stemmer det eller?
- Ja det stemmer, men det var på grunn av at jeg ikke kunne da, jeg hadde lett fått meg hvilken som helts dame! sier Jesus litt småsur.
- Ja, skyld på det du! Du hadde ikke draget på damene er mer lik sannheten Jesus! Sier Muhammed med et smil.
- Kristendommen er fortsatt den største religionen i verden da! Sa Jesus som det siste ordet.

Etter en litt spesiell grillfest, dro Muhammed hjem både litt små amper og sur, men mest av alt glad for at Jesus og Muhammed hadde fått delt noen meninger og fått snakket sammen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar