søndag 30. mai 2010

Islamsk kunst

· Hvorfor er islamsk kunst tilbakeholden med å avbilde personer?
· Hvorfor blir det brukt et dekke foran ansiktet når profeten Muhammed avbildes?
· Hva blir de tre hovedformene av islamsk ornamentikk kalt, og hva symboliserer de?
· Hvorfor symboliserer kalligrafi åpenbaringen?
· Hvorfor symboliserer blomsterornamentikk paradiset?

- Islamsk kunst er tilbakeholden med å avbilde personer fordi det er på en måte ”bildeforbud”. Bildeforbudet har blitt forstått slik at det setter grenser for avbildninger av levende vesener. En streng fortolkning av bildeforbudet rammer alle former for avbildning av levende vesener, også fotografering av mennesker.

- Grunnen til at det brukes et dekke foran ansiktet når profeten Muhammed avbildes er noe av det samme som gjelder hvorfor islamsk kunst er tilbakeholden med å avbilde personer. Men det finnes en litt annen praksis når det gjelder avbilding av profeter, og da særlig Muhammed. Mange muslimer godtar ingen avbildning av profetene. I iransk og tyrkisk tradisjon, og man kan finne bilder av Muhammed der ansiktet hans er dekket til.

- De tre hovedformene av islamsk ornamentikk er geometrisk ornamentikk, som symboliserer verden og Gud, kalligrafisk ornamentikk, som symboliserer for åpenbaringen og blomsterornamentikk som symboliserer paradiset.

- Kalligrafi symboliserer åpenbaringen på grunn av at Koranen blir regnet som en nøyaktig kopi av en evig og uskapt original. Det innebærer at også den språklige formen i boka er hellig, og dette synet har stimulert til å gjengi skriftbildet av den hellige teksten så vakkert som mulig. På Muhammeds tid var det arabiske skriftspråket fremdeles under utvikling, men det tok ikke lang tid før kalligrafien som kunstform ble tatt i bruk.

- Blomsterornamentikk symboliserer paradiset på grunn av at blomstene symboliserer skjønnheten i skaperverket, og blomsterornamentikken er derfor en hyllest til skaperen. Samtidig minner de om paradiset, ettersom Hagen er et bilde på den endelige frelsen i islam, et motiv som ofte ble understreket av et hageanlegg i moskeens forgård, som for eksempel var tilfellet i den gamle moskeen i Sevilla.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar