onsdag 9. desember 2009

Hentet

Diktet ”hentet” ble skrevet av Johann Grip i 2003. Diktet hører ikke hjemme i noen spesiell religion eller har blitt skrevet på bakgrunn av en bestemt religion, men er fra Johann sin diktsamling ”Enkle dikt”. Samfunnet som teksten ble til i er et moderne samfunn, 2003. Man kan merke at det er skrevet såpass ”sent” siden det er snakk om å hente et barn i en barnehage.

Diktet handler mest sannsynlig om foreldrenes kjærlighet til barnet sitt, i dette tilfellet er navnet Sunniva nevnt, men det kan både være gutt og jente. Forholdet mellom forelder og barn kommer tydelig fram, som er veldig varmt og fint. Vi kan kjenne oss godt igjen og våres/min egen erfaring hjelper meg å forstå diktet. Det diktet egentlig handler om er jo som sagt en forelder som henter en unge i barnehagen av sin sønn i barnehagen, i tillegg til at han også en dag skal bli hentet. Og akkurat det med at han en dag skal bli hentet tror jeg har noe og med diktet.

Jeg tolker på den måten at ”henta” blir sett som døden. Og at når han blir ”henta” ved ”porten” blir han tatt hånd om på samme måte som lille Sunniva blir. Da kan den som er i porten være Gud, og han håper at den dagen han dør skal han bli tatt i mot like bra, og få et bra liv etter døden. Da kan det være at diktet har litt med kristendommen og gjøre siden man kommer til perleporten ved inngangen til himmelen. Barna blir hentet av en kjærlig forelder der dem føler trygghet, og det tror jeg han ønsker å føle når han selv dør, kjærlighet og trygghet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar